Frontpage 6/2011

Velkommen til nr. 6/2011

Følg med i Illustrert Vitenskaps nye serie: Drømmen om Mars.

4. april 2011 av Ane Thurid Brudi

Man ender med å hate folkene i kontrollsenteret. Irritasjonen mot kollegene vokser til regelrette utskjellinger, og etter hvert er det bare arbeidet som kan holde depresjonen fra livet. Slik føles det å være med på en reise til Mars, hvis man skal tro forsøkspersoner som har vært i nærheten av å prøve det. I eksperimenter der de har vært isolert i like lang tid som en tur til den røde planeten vil ta, har de på kropp og sjel erfart hvor stor belastning det vil være. De har også opplevd hvor dypt avhengige vi er av banale jordiske ting som synet av planter, følelsen av vinden mot huden, fuglesang osv.

Erfaringene viser tydelig at det ikke blir som en tur i parken for astronautene som skal av gårde til Mars. Likevel blir det de som tar det første skrittet på veien mot menneskehetens ultimate drøm – å innta en fremmed klode og gjøre den til vårt annet hjem. Følg med i den nye serien der vi setter søkelyset på de tre etappene i reisen mot drømmen: forberedelsen, utforskningen og erobringen. Ane Thurid Brudi Redaktør

Vaksiner står overfor en revolusjon

Verdens forskere er i full gang med å utvikle vaksiner som ikke bare forebygger, men også helbreder sykdommer.

Store steiner glir gjennom ørkenen

Hvordan kan steinblokker trekke dype spor gjennom sanden i Death Valley? En tsjekkisk geofysiker har løst den gamle gåten.

Slik følger vi klodens oppvarming

Vi hører ofte at det blir varmere og varmere på Jorden. Les hvordan forskerne regner ut gjennomsnittstemperaturen.

Ett år etter oljeindustriens svarteste uhell

Den store eksplosjonen på en boreplattform i Mexicogolfen skapte i fjor historiens verste oljekatastrofe. Men erfaringene fra oppryddingen gjør oss bedre rustet til neste gang uhellet er ute.

Våre fettceller har godt av en tur på fjellet

Tynn luft og kulde kan omdanne fett fra skadelige hvite fettceller til de nyttige brune. Resultatet er tap av vekt.