Frontpage 5/2012

Velkommen til nr. 5/2012

I dette nummeret ser vi nærmere på kreftgåten og forskernes nyeste våpen i kampen mot sykdommen. Du kan også lese om hvordan sex gjorde oss sterke og følge med når en ny fototeknikk gjør naturen gjennomsiktig.

12. mars 2012

Fra naturens side er vi egentlig godt beskyttet mot kreft. Vi er fulle av innviklede forsvarsmekanismer som sikrer at en defekt celle som er på vei til å bli en kreftcelle, blir tilintetgjort. Som regel fungerer systemet utmerket, og det blir hele tiden ryddet opp slik at kroppen bare består av fungerende, friske celler som bidrar til det store fellesskapet.

Likevel går det en gang imellom galt, og en celle melder seg ut og går sine egne egoistiske veier. Den narrer systemet, deler seg og blir til en hel gjeng som tar andre celler til slaver og ender med å dra på tokt gjennom hele kroppen. På hvert trinn i prosessen benytter den seg av noen smarte triks som til sammen kan betegnes som ”kreftens gåte”.

De siste årene har det lykkes forskerne å gjennomskue en del av triksene, og det har samtidig åpnet for helt nye metoder til å stoppe kreftens fremmarsj. Les hvordan i den store, spennende temaartikkelen i dette nummeret.

Ane Thurid Brudi Redaktør

Nye helikoptere tar innpå flyene

Helikopterets svakhet har alltid vært hastigheten. Men nye smarte utforminger med dobbel rotor og ekstra propeller gjør at det snart innhenter flyene.

Fysikere skaper en dråpe av lys

For 80 år siden ble det forutsagt av kvantemekanikken – nå har det lykkes i laboratoriet: Tyske forskere har skapt en lysdråpe.

Ny fototeknikk gjør naturen gjennomsiktig

Instrumentene i et nytt flygende observatorium viser det som er usynlig for øyet – bl.a. hvordan CO2-lagrene fordeler seg i skogen.

Arkeologer graver på lånt tid

I Afghanistan graver nå arkeologer ut et av de tidligste buddhistiske klostrene. De har bare to år på å bli ferdige, for deretter forvandles hele området til en kobbergruve.