Frontpage 5/2011

Velkommen til nr. 5/2011

Les om såkalte synkehull som oppstår flere og flere steder rundt om i verden, vektløse eksperimenter og hvorfor amishfolket er så interessant for forskerne.

7. mars 2011 av Ane Thurid Brudi

Mange av vitenskapens landevinninger blir til i laboratoriet, der hvite kitler rolig og tålmodig gjennomfører forsøk på forsøk. Analyser, sammenligninger, konklusjoner. I måneder eller ofte til og med i årevis. Men slik er det ikke alltid. Noen ganger må det gå mye fortere, og det er bare få sjanser til å få resultatene i havn. Det mest stressende laboratoriet å arbeide i er trolig ”The Vomit Comet”, flyet som ved å fly i parabelbuer kan simulere vektløshet. Her har forskerne skiftet ut kitlene med kjeledresser, og mens de svever fritt med måleapparat i den ene hånden og spypose i den andre, har de bare 20 sekunder om gangen å jobbe i, før tyngdekraften på ny er et faktum – og da med dobbel styrke.

Det er unektelig et kaotisk syn når forskjellige grupper av leger, biologer, kjemikere og materialforskere under disse forholdene strever for å gjennomføre eksperimenter som de ellers bare ville ha kunnet utføre i rommet. Vår utskremte reporter ble med på en tur for å se de vektløse forskerne i aksjon og føle de ekstreme arbeidsvilkårene på kroppen.

Ane Thurid Brudi Redaktør

Vi undergraver våre egne byer

Såkalte synkehull, som plutselig åpner seg og kan sluke mennesker, biler og bygninger, oppstår stadig hyppigere. Vi har selv skylden, for det er vi som gjør grunnen ustabil.

Fransk anatom ga fossilene nytt liv

Georges Cuvier var den første som forsto at fossiler er spor etter utdødde dyrearter – og fikk dermed gravlagt tidens tanker om fabeldyr og syndflodens ofre.

Atomavfall gir ny energi

En ny type reaktor bringer oss nærmere drømmen om lønnsom fusjonskraft. Ideen er å kombinere reaktorens hydrogenfusjon med brenning av radioaktivt avfall fra vanlige kjernekraftverk. Kanskje kan det bli virkelighet innen 20 år.

Amishfolket kan hjelpe forskerne

Isolasjon og levevis gjør amishfolket til en gullgruve for forskere som vil finne årsaker til livsstilssykdommer og arvelige lidelser.