Frontpage 4/2012

Velkommen til nr. 4/2012

Les om universets 10 største gåter, verdens mest bortskjemte fugl og se hvordan atomuret holder styr på tiden.

27. februar 2012

Inntil helt nylig var det ingen astronomer eller kosmologer som var opptatt av spørsmålet om hva som fantes før big bang. Umiddelbart gir det ingen mening, for teorien sier jo nettopp at big bang markerer alle tings begynnelse, inklusive tidens.

Men nå er det flere og flere som tar spørsmålet seriøst. Kanskje var det likevel noe før det universet vi kjenner. Kanskje var det et tidligere univers som, da det kollapset, skapte det store smellet som fødte vårt univers – som dermed bare er ett i en uendelig rekke. Eller kanskje ble vårt univers til i et evig voksende tomrom der det hele tiden fødes nye universer som spres i et tempo som hindrer dem i noen gang å komme i kontakt med hverandre.

Man kan bli svimmel av både gåten og de mulige løsningene. Det samme gjelder spørsmålet om hvor mange dimensjoner som finnes. Eller spørsmålet om naturlovene i universet er tilfeldige. Alle er gåter som er helt sentrale for vår forståelse av verden, men samtidig uhyggelig vanskelige å løse. Les om våre muligheter til å knekke dem i artikkelen ”Universets 10 største gåter” i dette nummeret.

Ane Thurid Brudi Redaktør

Homo erectus var en mester på havet

En million år før vi selv ble til, hadde vår forfader Homo erectus spredt seg over hele Jorden. Arten må derfor ha hatt evnen til å bygge båter som kunne krysse åpent hav.

Forskernes bortskjemte yndling

New Zealands uglepapegøye er en av verdens sjeldneste fugler. Nå blir alle de kjente eksemplarene overvåket og vartet opp av forskere og frivillige døgnet rundt. Etter hvert har de greid å få bestanden opp på 129.

Krig mot fryktet virus

Hepatitt C har spredt seg til tre prosent av verdens befolkning og truer med å utløse en verdensomfattende epidemi. Men nå har forskerne nye våpen på vei.

Arkeologer graver ut tempelet for Midtøstens Tor

I Syria har forskere funnet et tempel som var viet til stormguden. Der ble han tilbedt i 3000 år for å sikre regn til avlingene.

Se hvordan atomuret holder orden på tiden

Siden de ble oppfunnet i 1949, er atomurene blitt mer og mer nøyaktige. I dag går det beste høyst ett sekund galt på 138 millioner år.