Frontpage 0212 NO

Velkommen til nr. 2/2012

Les om hjemløse planeter som kanskje kan romme liv. Og følg med fra starten i serien om nybyggere og innvandring i Amerika.

5. januar 2012

Antall planeter i vår egen galakse eksploderer. De siste ti årene er det blitt klart for astronomene at svært mange av de kanskje 200 milliarder stjernene i Melkeveien har planetsystemer som Solen. Det store perspektivet i denne nye erkjennelsen er selvsagt at sannsynligheten for at det finnes jordlignende planeter med gode vilkår for liv, er mye større enn vi trodde.

Men ikke nok med det. Nå har astronomene oppdaget at det også finnes planeter i det store tomrommet mellom stjernene. Kanskje til og med like mange som det er stjerner i Melkeveien. Trolig er de blitt slynget ut av sine egne solsystemer av gravitasjonen fra andre planeter som har skiftet bane. Nå streifer de hjemløse rundt i galaksen – som vagabonder i det kalde, mørke universet. Det er vrient å forestille seg noe mer ugjestmildt enn miljøet på en slik klode, men likevel mener astronomene faktisk at noen av de hjemløse planetene godt kan ha liv, for de har sin egen innebygde varmeforsyning. Les hvordan det kan ha seg i artikkelen ”Hjemløse planeter” i dette nummeret. Ane Thurid Brudi Redaktør

Bak oppfinnelsen: den geniale mikrobrikken

Det er nå 40 år siden den første mikroprosessoren så dagens lys. I dag ville samfunnet overhodet ikke fungert uten.

NY SERIE: Nybyggeres drøm ble til et mareritt

Forsøk viser veien fra celle til komplekst liv

Nye eksperimenter viser hvordan det kan ha gått til at enkle celler kunne bli til komplekse flercellede organismer.

Digitale systemer kan gjenkjenne oss overalt

PC, mobil og TV kjenner ansiktstrekkene dine – og kameraer på gaten gjør det også. Digital ansiktsgjenkjennelse er snart hverdag.

Geologer vil bore helt ned til jordskjelvene

Fra et skip utenfor kysten av Japan er geologer i gang med å bore syv kilometer ned under havbunnen. Lykkes det, kan de om noen år plassere måleutstyr helt nede i den sonen der kontinentalplatene møtes og utløser verdens kraftigste jordskjelv.