Frontpage 18/2011

Velkommen til nr. 18/2011

21. november 2011

Det er bare fire år siden det første mennesket fikk kartlagt sitt personlige genom til en pris rundt 10 millioner dollar. Siden har teknikken for kartlegging av genomer utviklet seg med ekstrem fart, og ekspertene mener at prisen vil ligge under 1000 dollar om et par år. Det betyr at det plutselig blir mulig for de fleste å få innblikk i hvilke sykdommer genene gir oss spesiell risiko for å møte senere i livet. På mange måter er det jo helt fantastisk, for da kan vi tilrettelegge livet og velge en livsstil som passer til de sterke sidene og kompenserer for de svake, som vi nå engang bærer med oss i vår genetiske arv.

Men det er også en rekke alvorlige spørsmål å ta stilling til. Før vi sender inn en blodprøve, er det viktig å være helt på det rene med hva vi vil bruke resultatene til, og ikke minst hvem vi vil dele informasjonen med. Les hvorfor i artikkelen ”Hva tør du vite om deg selv?” i dette nummeret.

Ane Thurid Brudi Redaktør

Under huden på verdens beste rakett

Med sine over 1700 oppskytinger er russiske Sojus romfartens mest suksessrike rakett. Se hvordan den virker – trinn for trinn.

Satellitt finner spor av virkelighetens El Dorado

Satellittbilder fra Google Earth blåser nytt liv i myten om El Dorado. De viser spor etter en kultur som blomstret dypt inne i Amazonas, lenge før Columbus kom til Amerika.

Forskere utvikler kur mot tinnitus

Med en ny behandling vil forskere omprogrammere celler i høresenteret slik at det invalidiserende suset forstummer.

Nå avkoder vi dyrenes 6. sans

Fugler, skilpadder, haier, flaggermus og til og med snegler gjør bruk av Jordens magnetfelt. Hittil har det vært en gåte hvordan de ter seg, men nå er forskerne nær ved å løse den.

100-årsjubileum: Fysikernes ferd mot atomets indre

Da Ernest Rutherford oppdaget atomkjernen, satte han fart i en hel kjedereaksjon av fysiske gjennombrudd.