Frontpage 18/10

Velkommen til nr. 18/2010

Les om arkeologenes ønskedrømmer, nye transplantasjonsmetoder og om en mulig supernova vil dukke opp.

23. november 2010

Det bor nok en liten Indiana Jones i de fleste. Og i magen på en arkeolog er han kanskje heller ikke så rent liten. Alle arkeologer har nok en drøm om å gjøre det ultimate funn som både eventyrere og vitenskapsfolk har vært på jakt etter i mange tiår eller århundrer. En sjelden gang imellom går drømmen faktisk i oppfyllelse. Titanic ble lokalisert på bunnen av Atlanterhavet, Russlands henrettede tsarfamilie ble funnet i skogene i Sibir, og Pompeii ble gjenoppdaget etter årtusener i glemselen.

Det er fortsatt mye å drømme om. I dette nummeret har vi utnevnt ti funn som står øverst på arkeologenes ønskeliste. Det er snakk om gjenstander, skrifter eller steder som er omgitt av myter og teorier. Noen av dem vet vi må finnes der ute et sted, andre kan ha forsvunnet for alltid, og atter andre har kanskje aldri eksistert. Les om dem – og om sjansene til å finne dem – i den store artikkelen i dette nummeret.

Ane Thurid Brudi Redaktør

Vi har overvåket Jorden i 50 år

I 1960 ble den første værsatellitten sendt opp. I dag sørger utallige satellitter for at vi har full oversikt over været, ozonlaget, klimaet og miljøet Jorden rundt.

Samhold gjør sterk

Noen dyrearter holder sammen i flokk for å lure fienden, andre for å skaffe mat eller for å sikre neste generasjon. Felles for alle er det at kollektivet gjør hvert individ sterkere.

Nye funn endrer Afrikas historie

Vakkert bearbeidet keramikk og smykker og verktøy av jern vitner om at en avansert kultur blomstret frem sør for Sahara allerede for 2500 år siden.

Nøytrinoene forvirrer ennå fysikerne

Nye, storstilte forsøk har fått forskerne nærmere sannheten om de spøkelsesaktige partiklene – men de inneholder ennå uløste gåter.

Dårlige forbindelser gir psykiske sykdommer

Skanninger viser at mange psykiske sykdommer skyldes feil i bestemte hjernesentre – og dårlige forbindelser mellom dem.