Frontpage 17/2010

Velkommen til nr. 17/2010

Les blant annet om banebrytende forskning i koma og hjerneskader og om våre 50 år med laseren.

1. november 2010

En flis i fingeren, en fremmed partikkel du puster inn, et virus eller en bakterie som trenger inn i kroppen på deg. Små hendelser som du kanskje ikke engang oppdager, setter fart i en kaskade av reaksjoner i immunforsvaret. Det utspiller seg hele tiden en veritabel krig i kroppen din, der et utall spesialiserte forsvarsceller og giftstoffer fungerer sammen i et uhyre komplekst samspill – alt med ett formål: å holde kroppen fri for fremmede og kanskje fiendtlige organismer.

De senere årene er forskerne blitt mye klokere på immunforsvarets funksjoner, og innsikten gir bedre muligheter til å utvikle medisiner som styrker forsvaret i den evige kampen – eller som hindrer forsvaret i å rette våpnene feilaktig mot oss selv. Bli med til kroppens slagmark i den store innblikksartikkelen i dette nummeret.

Jens E. Matthiesen sjefredaktør

Forskere dykker ned i Europas steinalder

Nesten halvparten av forhistoriens Europa ble oversvømt da istiden slapp taket. Steinaldersamfunnene langs kysten endte som Atlantis – men nå er arkeologene i ferd med å gjenoppdage flere av dem.

Vitenskapens verktøy har inntatt hverdagen

Da den ble oppfunnet, ble den kalt en løsning som manglet et problem. 50 år senere er laseren uunnværlig for forskerne og en del av hverdagen for oss andre.

Ny medisin kan vekke komapasienter

En ny medisinsk behandling har i forsøk vist at den kan vekke pasienter fra komalignende tilstander og kurere hjerneskader.

Plastbobler skal teste klimaet år 2050

I Frankrike står en rekke helt lufttette telt parat til å vise hvordan Europas planter vil klare seg i det klimaet vi regner med å ha i 2050.