Frontpage 17/2011

Velkommen til nr. 17

Les om universets mørke side, mysteriet om vikingenes ringborger og luftskipenes overraskende comeback.

31. oktober 2011

Det går opp og ned i vitenskapens verden. Mens noen kan juble over suksess, blir andre frustrert av manglende resultater.

Akkurat nå er det glede og begeistring hos historikere og arkeologer som forsker i vikingtiden. Det har nemlig lykkes å løse en rekke gåter som knytter seg til de store ringborgene på Jylland i Danmark, som ble oppført i Harald Blåtands tid.

Blant annet viser det seg at de ble bygd av utenlandsk arbeidskraft fra dagens Tyskland og Polen, og at det trolig også var soldater fra disse områdene som siden bemannet borgene. Spørsmål som har opptatt arkeologene i flere tiår, har endelig fått svar.

Verre ser det ut for astronomene. De har også gamle gåter å kjempe med, men løsningen av dem har etter alt å dømme lange utsikter. Siden eksistensen av mørk materie og mørk energi ble oppdaget for 40 år siden, har astronomene måttet vedgå at de kjenner og forstår bare fem prosent av universet.

Les de store artiklene om vikingborgene og om universets mørke side i dette nummeret.

Ane Thurid Brudi Redaktør

Sykehusene bistår de farligste bakteriene

Multiresistente bakterier sprer seg på sykehusene – der slipper de nemlig å konkurrere med andre bakterier.

Kjempebølger brer seg under jordskorpen

Geologer mener at magma fra Jordens indre kan skape bølger i jordskorpen slik at havbunnen hever seg med opptil 500 meter.

Biologer vil telle alle dyrene i havet

I et gigantisk prosjekt har 2700 forskere i løpet av ti år samlet kunnskap om dyrelivet i havet. Vi har nå oversikt over 250 000 forskjellige arter – men kanskje er det ti ganger så mange.

Sahara i tall

1000 tonn støv kan én kubikkilometer luft inneholde. En støvstorm i ørkenen kan flytte over 100 millioner tonn støv.