Frontpage 16

Velkommen til nr. 16/2010

Les blant annet om kampen mot verdensomspennende epidemier og om hvor i hjernen humoren sitter

18. oktober 2010 av Ane Thurid Brudi

Ingen vet når det skjer, men vi vet at det bare er et tidsspørsmål før den neste globale epidemien rammer oss. Mens vi for 50 år siden trodde at vi var i ferd med å få kontroll over infeksjonssykdommene, har forskerne i dag et helt annet syn på det.

De siste tiårene har med all tydelighet vist hvordan helt nye sykdommer kan oppstå ved at bakterier eller virus utvikler seg og smitter fra dyr til mennesker – og vi har sett hvor raskt de kan bre seg over hele kloden fordi vi får dem med som blindpassasjerer når vi reiser rundt i verden. Aids, SARS og fugleinfluensa er bare de første eksemplene, og forskerne frykter at de neste kan bli enda verre. Skrekkscenariet er et virus som i likhet med hiv bruker lang tid på å gjøre oss syke, men som smitter på samme måte som influensa. Dukker det opp en slik drapsmaskin, kan bare et raskt og effektivt globalt samarbeid hjelpe oss. Les hvordan i den store artikkelen i dette nummeret. Ane Thurid Brudi Redaktør

Romsonde ser etter liv i tåkene over Venus

Sonden Venus Express har funnet mulige spor etter liv på Venus – og kanskje eksisterer det fortsatt i planetens tette skydekke.

Bioplast skåner miljøet og kjøler ned klimaet

Produksjonen av bionedbrytbar plast øker raskt. Det gir både mindre forurensning og mye mindre CO2-utslipp.

Nå kan vi se humoren i hjernen

Skanninger viser hva som skjer i hjernen når vi hører og forstår en morsom vits – og når vi morer oss over den.

1 gåte – 3 teorier:

Hvorfor kollapset Påskeøya? Statuene på Påskeøya vitner om at en rik kultur en gang har blomstret på øya – men storheten ble fulgt av en total kollaps. Ingen vet hvorfor.