Frontpage 15/2010

Velkommen til nr. 15/2010

21. september 2010 av Ane Thurid Brudi

Jordens regnskoger rommer en fantastisk artsrikdom av planter og dyr. Det er både veldokumentert og kjent for de fleste. Men hvorfor det er slik, er det faktisk ingen som vet. Og det plager biologene i så stor grad at de snakker om at løsningen på gåten vil være som å finne den hellige gral. Det er ikke fordi de mangler ideer til forklaringer – det er i tidens løp fremsatt over 100 forskjellige teorier – men ingen av dem slår helt til.

Det kan et verdensomfattende forskningsprosjekt endre på. I alt 40 skogområder rundt omkring på kloden skal finkjemmes, og fordelingen av trær og dyr skal kartlegges slik at man kan få detaljerte sammenligninger av de ulike skogtypene. Et gigantisk arbeid som forhåpentlig vil fortelle oss hva som gjør regnskogen så spesiell at livet ser ut til å følge helt andre spilleregler der enn andre steder. Følg jakten på biologiens hellige gral i den store artikkelen i dette nummeret. Ane Thurid Brudi Redaktør

Asteroide får besøk fra Jorden President Obama har satt en ny kurs for amerikansk romfart. Det endelige målet er fortsatt en bemannet ferd til Mars. Men først skal astronauter lande på en asteroide som i kommer nær Jorden i sin bane.

En hær av vikinger ble halshugd i England Forskere undersøker nå de sørgelige restene av en hær på 51 vikinger som ble beseiret, ydmyket og brutalt henrettet for 1000 år siden.

TEMA: Naturvitenskapens mål det neste tiåret Å forstå naturlovene og kreftene som former vår verden, står høyt på forskernes ønskeliste for det neste tiåret.

Fremtidens elever underviser seg selv Berørings-PC, iPad og interaktive skjermer vil komme til å revolusjonere fremtidens skole. Takket være den nye teknologien vil barna bl.a. kunne bli sine egne lærere.

Les også om: Tannlegen har fått ny verktøyskasse Rakettbiler skal sette nye fartsrekorder Nå gjenforteller geologene Bibelen