Frontpage 14/2010

Velkommen til nr. 14/2010

Les blant annet om haiens sjette sans, Solens mørke tvilling og hvilke teknologiske fremtidsmål forskerne drømmer om i det nye tiåret.

7. september 2010 av Ane Thurid Brudi

For de fleste av oss lyder det nokså fjernt at Solen skal ha en tvillingstjerne som astronomene aldri skal ha sett. Og det er det egentlig også – for hvis den finnes, befinner den seg svært mye lenger unna enn selv solsystemets ytterste planeter. Det ville selvfølgelig ikke vært noe problem hvis det var snakk om en stjerne som Solen – da ville vi likevel kunnet studere den. Men hvis Solens tvilling finnes, er den en ganske liten stjerne som ikke avgir lys, nemlig en såkalt brun dverg.

Ideen om den mystiske stjernen ble lansert for 25 år siden da den også fikk sitt navn, Nemesis, fordi den ifølge teorien med millioner års mellomrom slynger meteorer og kometer mot planetene i solsystemet og er skyld i masseutryddelser her på Jorden. Og nå er teorien plutselig blitt svært aktuell igjen, for nye studier av steiner fra Månen viser overraskende resultater som kunne peke i retning av at Nemesis virkelig eksisterer der ute.

Ane Thurid Brudi Redaktør

Sand og vann truer kulturarven Flere av verdens store kulturskatter er i ferd med å erodere bort, og den globale oppvarmingen gjør det bare verre. Nå vil forskere prøve å klimasikre fortiden.

Satellitt viser Mars’ vakreste side Mars Reconnaissance Orbiter har i fire år samlet viktige, men også utrolig flotte bilder av den røde planetens geologi.

Vitenskapens teknologiske mål for det nye tiår I tiåret som kommer kan vi vente store resultater på tre områder: på nettet, i hjemmet og i energisektoren. Les om ti gjennombrudd som står øverst på forskernes ønskeliste.

Vitamin D holder kroppens forsvar sterkt En rekke studier viser hvor viktig D-vitamin er for oss. Nå har forskere til og med funnet ut at immunforsvaret slett ikke virker uten vitamin D.

Les også om: Haien jakter med sin sjette sans Mobilen er kommet i vitenskapens tjeneste Vi er klokest når kroppen er med og tenker Gentest avslører tsarfamiliens skjebne