Frontpage 13/12

Velkommen til nr. 13/2012

T. rex er historiens største rovøgle, men nye undersøkelser viser at den var både større og mer fryktinngytende enn forskerne regnet med. Les også om genterapiens mirakler og om fremtidens gigantmetropoler som skal hindre trafikkorker.

28. august 2012 av Ane Thurid Brudi

For 65 millioner år siden hersket den største rovøglen som noen gang har eksistert på Jorden – Tyrannosaurus rex. Inntil nylig regnet forskerne med at rovøglen ”bare” kunne oppnå en vekt på seks tonn.

Nye undersøkelser viser imidlertid at en ung T. rex la på seg syv kg per dag, og at et fullvoksent individ fikk bakken til å riste under seg med en kampvekt på nesten ni tonn. Kombinert med et bitt som var 50 ganger så kraftig som bittet til en løve, må T. rex ha vært en fryktinngytende motstander.

Men vokseverken hadde sin pris. Musklene i halen kunne ikke følge med vekstkurven, og derfor regner forskerne med at aldrende T. rexer kom delvis ut av balanse og ble for langsomme til å jakte på raske byttedyr. Noen paleontologer gjetter på at de til og med måtte ta til takke med åtsler. Les om krittidens store drapsmaskin og dyrets vektproblemer.

Fra vitenskap til hverdag: GENTERAPI

I dag kan legene helbrede blindhet, blodmangel og hjernesykdommer med omdiskutert genterapi.

Krig på krabbenes øy

Krabber har lenge hatt uinnskrenket makt på tropeøya Christmas Island, men nå forsøker en hær av minisoldater å overta herredømmet.

Atombomben i tall

300 000 000 grader. Så høy kan temperaturen bli idet en atombombe eksploderer. Les flere fakta om en av menneskehetens uhyggeligste produkter.

Polkappløpets taper vant vitenskapen

Robert F. Scott omkom på hjemvei fra Sydpolen. Men hans vitenskapelige resultater lever ennå.