Front page 12/2010

Velkommen til nr. 12/2010

Les om jakten på mikrober som får nye sykdommer på samvittigheten i dette nummeret.

27. juli 2010 av Ane Thurid Brud

For et par tiår siden var magesår en livsstilssykdom – altså en lidelse som skyldtes usunne vaner hos pasienten, og som derfor også måtte behandles med omlegging av disse vanene. I dag vet vi at de fleste magesår skyldes en bakterieinfeksjon, og at den riktige behandlingen er antibiotika. Den samme historien kan kanskje om kort tid skrives om en rekke andre sykdommer, som vi hittil har ansett for å ha helt andre årsaker.

Forskerne mistenker nå bakterier, virus og parasitter for å være skurkene bak så ulike sykdommer som brystkreft, diabetes, schizofreni og fedme. Hvis det viser seg å være sant, er det en oppdagelse som vil fremkalle to reaksjoner. Vi vil nok bli litt skremt over at den typen sykdommer faktisk er smittsomme. Men når den første bekymringen har lagt seg, vil vi forhåpentlig glede oss over at det samtidig gir mye bedre muligheter til forebygging og behandling – slik det skjedde i historien om magesåret.

Ane Thurid Brud Redaktør

Vi må grave dypere etter grunnstoffene Litium, platina, fosfor, helium – flere og flere grunnstoffer er i ferd med å bli mangelvarer. Bare effektiv gjenbruk kan redde oss fra det.

1 gåte – 3 teorier: Hvorfor mistet mennesket pelsen? Alle våre slektninger i naturen er dekket av pels, og det må derfor være en spesiell grunn til at vi ikke er det. Men hvilken? Tre teorier forklarer hvordan vi ble ”den nakne ape”.

Slik veier vi atomene Massespektrometeret er et uunnværlig redskap innenfor flere forskningsgrener. Se hvordan det virker!

Sydpolen 100 år etter tragedien I en hytte ved Antarktis-kysten har tiden stått stille i nesten 100 år. Alt ligger slik det ble forlatt da Robert Scott og hans folk dro av gårde i sitt skjebnesvangre forsøk på å nå Sydpolen.

Mikrober kan stå bak ”livsstilssykdommer” Bakterier, virus og parasitter er kanskje skyld i en rekke sykdommer som vi ellers trodde skyldtes genfeil eller usunn livsstil.

Les også om: Geologer finner forsteinet supervulkan Krokodillen har jaktet i 220 millioner år Sjø i Himalaya forsvinner på tre dager Ny teori: Svarte hull er svarte stjerner Nytt superlim kan lime knokler