Frontpage 0112 NO

Velkommen til nr. 1/2012

Det er en ren tilfeldighet at vi ikke har mammuter idag mener forsker. Les om spennende nye forskningsresultater i dette nummeret.

19. desember 2011

Mammut, ullhåret neshorn, villhest og en hel rekke andre store pattedyr døde ut for rundt 10 000 år siden. Årsaken har til nå vært en gåte for paleontologene, og teoriene har beveget seg i mange retninger – fra meteornedslag via epidemier til klimaskifte og den nok mest populære: at det var mennesket som rett og slett drepte og spiste dyrene. Nå har DNA-studier endelig kastet lys over mysteriet. Men svaret er ikke enkelt. Det tegner seg et svært komplekst bilde av omstendigheter som grep inn i hverandre og når alt kom til alt, førte til at noen bukket under, mens andre, for eksempel moskusen og reinen, overlevde. Avgjørelsen har vært hårfin, og mannen bak de nye resultatene, Eske Willerslev, mener til og med at det må betraktes som en ren tilfeldighet at vi ikke har mammuter i dag.

Les om istidens vinnere og tapere i dette nummeret. Ane Thurid Brudi Redaktør

Amatørrakett på vei mot rommet

To danske entusiaster har satt seg et ambisiøst mål: I løpet av de neste fem årene vil de utvikle raketten sin slik at den kan ta dem med ut i rommet. Lykkes det, blir det verdens første romflyging utført av amatører.

Silke er det nye supermaterialet

I årtusener har vi brukt silkeormens sterke tråd. Nå gjør en enkel prosess materialet enda bedre.

Bakteriene har makten i tarmen

Alle mennesker kan deles inn i tre typer ut fra bakteriene i tarmene. Tarmtypen betyr mye for helsen.

Fotodokument: Afrika by night

Med spesialkameraer har fotografen Martin Dohrn dokumentert hva savannens dyr gjør om natten.

10 gigantiske datamaskiner regner for forskerne

Verdens sterkeste datamaskiner kan simulere alt – fra jordskjelv og epidemier til utvikling av galakser.