Frontpage 11/2010

Velkommen til nr. 11/2010

Les blant annet om romfartens fantastiske ekstragevinster

6. juli 2010 av Ane Thurid Brudi

Ripefrie brilleglass, slitesterke bildekk, ergonomiske madrasser og diskré tannregulering. Eller hva med mammografi, pakking av potetgull, GPS-navigasjon og maling som beskytter mot rust?

Vi tenker ikke over det, men faktisk er hverdagen full av romteknologi – dvs. produkter og teknikker som opprinnelig er utviklet for å løse en eller annen utfordring som romfarten har stått overfor, og som siden er blitt brukt til mer jordnære formål. Seksti års romfart har skapt et utall av tekniske gjennombrudd og sivile ekstragevinster, og alt i 1962 opprettet NASA et program med nettopp det for øye – å overføre romfartens landevinninger til konkret bruk på andre områder. Eksemplene viser at det ofte har lykkes, og de bør regnes med på plussiden når det debatteres om hvorvidt den dyre romforskningen er verd pengene.

Les om romfartens ekstragevinster i dette nummeret. Ane Thurid Brudi redaktør

På oppdagerferd i verdens største hulesystem En ekspedisjon til Whiterock Cave på Borneo har avslørt at det enorme hulesystemet er enda større enn vi trodde – og det er fortsatt på langt nær ferdig utforsket.

Oteren kan dø av kresenhet Når maten blir knapp, velger havoteren å spesialisere seg i bestemte byttedyr. Og det gjør den enda mer sårbar overfor forandringer, viser nye studier.

Ny teknikk trekker CO2 ut av røyken Teknikere holder på å utvikle metoder som kan fjerne nesten alt CO2 som slippes ut av fabrikker og kraftverk når de gjør bruk av fossilt brennstoff.

Hjernens mysterier: Hvordan fungerer hukommelsen? Forskerne er gradvis i ferd med å løfte på sløret for hva hjernen gjør for å huske det viktige og glemme resten.

Les også om: DNA-prøve viser oss Grønlands urfolk Nå vet vi hvorfor vi eldes ulikt Skrivere kan snart kopiere alt i 3D Solsystemet i tall