frontpage 10/2011

Velkommen til nr. 10/2011

Les om kriminalteknikernes nye redskaper, hvordan forskerne nullstiller hukommelsen og nye avsløringer om dinosaurenes utvikling.

27. juni 2011

Fysikerne har endret verdensbildet flere ganger de siste 300 årene. Hvert århundre har hatt store spørsmål som forskerne gjennom sine ideer, teorier og eksperimenter har funnet svar på, slik at vi gradvis har fått en dypere forståelse av verden omkring oss og naturlovene som styrer den. Samtidig er de nye kunnskapene blitt omsatt til praktiske oppfinnelser som har endret samfunnet og den enkeltes liv. Elektrisiteten og dampmaskinen er gode eksempler.

Også i dag står fysikerne overfor uløste spørsmål om naturens materie og krefter, men kanskje er utfordringen nå enda større, for i dag er det rett og slett ikke teknisk mulig å gjøre de praktiske forsøkene som kan be- eller avkrefte teoriene. Samtidig er det på mange felter blitt lenger fra teoretisk fysikk til anvendt teknikk, og det er derfor relevant å spørre: Hva skal fysikerne prioritere fremover – forskning som kan gi oss enda dypere innsikt i naturen, eller forskning som mer direkte vil gi seg utslag i brukbar teknologi?

Ta selv stilling – men les først den store temaartikkelen ”Fysikken står foran et veiskille” i dette nummeret. Ane Thurid Brudi Redaktør

Forskere i kamp for å redde 70 strandede hvaler

Hvaler strander ofte i New Zealand – men 70 grindhvaler på én gang utløser en helt spesiell redningsaksjon.

Nå kan lamme reise seg og gå

Såkalte exoskjeletter – utvendige datastyrte skjeletter – er i rask utvikling. Flere typer er allerede nå tilgjengelige og klare til å endre livet for lamme personer.

Ny teknikk feller morderen

Det er begått et drap. Politiet kan ikke finne noen vitner, og da er tekniske spor avgjørende for den videre etterforskningen. Les om kriminalteknikernes nye redskaper som leder dem frem til gjerningsmannen.

Ankomst til asteroidene

Etter nesten fire års ferd nærmer romsonden Dawn seg nå målet. Studiet av asteroidene skal gi oss ny informasjon om hvordan solsystemet ble dannet.