Gravitasjonsbølger synliggjør usynlig liv i universet

Satellitter skal lytte til skapelsen

I årets 11. utgave av Illustrert Vitenskap flyr vi med LISA-satellittene på jakt etter gravitasjonsbølger fra universets spede barndom. Vi avdekker også maurenes superkrefter og tar en tur i fremtidens selvkjørende bil.

1. juli 2015

Nytt Illustrert Vitenskap ute nå!

Årets 11. utgave av Illustrert Vitenskap byr bl.a. på artiklene:

• Gravitasjonsbølger synliggjør usynlig liv i universet LISA-satellittene skal i 2034 fange opp gravitasjonsbølger fra universets aller første tid etter big bang. Vi blir med på lytteoppdraget.

• Iherdig småtass har superkrefter Maur kan bære sin egen vekt ganger 50, sprøyte med giftspray og sprenge seg selv i luften. Vi tar livtak på det sterke insektet.

• Bilen tar rattet selv I 2035 er det behov verken for ratt eller pedaler. Vi zoomer inn på radarene, sensorene og kameraene som skal gjøre pendlerturen behagelig.

• Reddet i 11. time Antibiotikaresistensen stiger, men nå har forskerne hentet opp et nytt vidundermiddel rett fra bakken. Vi graver oss ned i saken.

Som abonnent kan du lese hele nummeret i vårt digitale magasin.

Ikke abonnent? Få bladet her:

• Kjøp bladet i butikker over hele landet for kr 79,95.

• Bestill et abonnement – få f.eks. 4 nummer for bare kr 99.