På sporet av liv i verdensrommet, og ingeniørenes kamp mot dødelig smog

Det nye Illustrert Vitenskap er på gaten med den ultimate gjennomgangen av astronomenes beste tips når det gjelder liv andre steder i universet – det lille systemet Trappist-1. Og nå er det håp for millioner av mennesker som gisper etter luft i klodens storbyer, for ingeniørene har gått til kamp mot smog.

17. oktober 2017

Solas livlige lillebror

En kald stjerne og sju små steinplaneter. Det er beskrivelsen av et stjernesystem som av astronomer er utropt til et av tiårets viktigste funn. Her er det nemlig tre jordlignende planeter i den beboelige sonen.

Dermed er det ekstremt gode sjanser for å finne liv der:

PLANET E KAN HA HAV OG LIV

Temperaturene på planeten gjør at den kan ha flytende vann på overflaten der ulike livsformer kan trives.

PLANET F ER KALDERE ENN JORDA

Planeten får under halvparten av den varmen jorda får fra sola, men det kan likevel være flytende vann der.

PLANET G ER DEN STØRSTE I SYSTEMET

Ytterst i den beboelige sonen finner vi den største planeten, med radius som er 1,13 ganger større enn jordas.

Ingeniører tar opp kampen mot smog

En fredag ettermiddag i januar 2017 ruller en giftig tåke, for gud vet hvilken gang, inn over Beijing og utløser rød alarm.

Barnehager og skoler stenger, eldre og forurensende biler får forbud mot å kjøre, og storindustri som stålverk får beskjed om å stanse maskinene. Den enorme storbyen stopper nesten helt opp.

I dagene som følger, holder innbyggerne seg innendørs og beveger seg bare ut iført maske. De som bor i Beijing, vet nemlig godt at smog ikke er til å spøke med.

Verdens storbyer er dekket av giftig tåke. Men nå prøver ingeniørene å gjøre om eksos fra bilene til de reneste vanndråper, og skorsteinene på kraftverkene skal skrubbe vekk de farlige partiklene.

Det kan redde 7,2 millioner mennesker fra en for tidlig død, hvert eneste år.

Hvis du ikke abonnent, men likevel vil lese dette temanummeret, så finner du det i løssalg i kiosker og supermarkeder.

Fremtidens emballasje er noe du spiser

Mannen tar den innpakkede burgeren som ekspeditøren bak disken har lagt på brettet. Men i stedet for å pakke burgeren ut av det hvite papiret legger han en stripe ketchup på papiret og tar en solid bit.

Mannen står i den brasilianske burgerrestauranten Bob’s Burgers, som siden 2012 har servert burgerne sine pakket inn i spiselig emballasje.

Nye typer av emballasjer som blir raskt brutt ned av naturen eller magen din, er på vei ut i butikkhyllene.