NYTT BLAD: Jakten på klodens siste diamanter

I årets 11. Illustrert Vitenskap inviterer vi deg med på høyteknologisk jakt på jordas siste diamanter, vi dykker helt ned i astrofysikkens hellige gral, antimaterie, og så kartlegger vi kroppens oversette superorganer.

13. juli 2017

Nytt Illustrert Vitenskap ute nå!

Årets 11. utgave av Illustrert Vitenskap byr bl.a. på disse artiklene:

# Roboter jakter på klodens siste diamanter

• Klodens beholdning av edelsteiner blir stadig vanskeligere å nå. Derfor overtar intelligente maskiner nå gruvedriften. Når de siste diamantene er hentet opp, står fysikerne klare med kunstige edelsteiner som ikke kan skilles fra naturens egne.

• Glem hjernen og hjertet! For i kroppens mylder av organer gjemmer det seg uunnværlige arbeidshester som blander spytt, hjelper fram sædceller og holder orden på natt og dag. Møt kroppens sanne helter.

# Klar, ferdig, SPAR på energien

• Vi er energisløsere når det gjelder bevegelse. Dyrene har tatt i bruk jetmotorer, fjær og magerulling for å anstrenge seg minst mulig.

# Fysikerne kaster lys over speilbildene til atomene

• Forskere har klart å holde antihydrogen «fanget». Dermed kan de nå gå på oppdagelsesferd i en speilvendt verden.

# CO2 skal omdannes til stein og sko

• På Hellisheiði-kraftverket på Island har forskere gjort en banebrytende oppdagelse: På mindre enn to år kan CO2 omdannes til uskadelige mineraler. Forskerne nøyer seg imidlertid ikke med å lagre CO2 – de vil også gjenbruke det i alt fra bakepulver til gummisåler.

Ikke abonnent? Få bladet her: