© Shutterstock

Nytt blad: Istidsmennesket bygde telt av knokler og mammuthud

I årets 13. Illustrert Vitenskap kan du få høre om fortidsmenneskenes knep for å overleve bitende kulde, komme tettere på Saturn enn noen gang før og oppdage verdens farligste demning.

24. august 2017

Nytt Illustrert Vitenskap ute nå!

Årets 13. utgave av Illustrert Vitenskap byr bl.a. på disse artiklene:

# Skreddersydd pels holdt på varmen

• Istidens mennesker kledte seg i fasongsydde klær av lær og pels, og de hadde boliger som var godt isolert, i og med at de var bygget av døde mammuter. Ved hjelp av nye funn og presise DNA-analyser har forskere nå et komplett bilde av hvordan mennesker overlevde istiden.

# Rompioner er på kamikazekurs

• 22 dristige dykk inn under Saturns innerste ring. Den manøveren er sonden Cassini for tiden i gang med. Underveis kommer fartøyet for første gang tett på gassgigantens ringer og får dermed mulighet til å undersøke struktur og kjemi i detalj. Men det kan bare ende på én måte: i et flammehav.

# Verdens farligste demning

• Mosuldemningen i det nordlige Irak kan kollapse hvert øyeblikk. Hvis det skjer, tordner en gigantisk dommedagsbølge som består av elleve billioner liter vann, rett mot storbyen Mosul. En og en halv million menneskeliv står på spill, så nå jobber ingeniører døgnet rundt for å redde en demning som aldri skulle ha vært bygget.

# Jordas skjold går ned

• Klodens magnetfelt blir svakere. Hvis det forsvinner helt, er jorda uten beskyttelse mot stråling fra verdensrommet – og mennesket blir truet som art. Ved hjelp av tre satellitter jobber forskere frenetisk for å forstå de kaotiske forholdene som skaper forsvarsverket.

Ikke abonnent? Få bladet her: