© Shutterstock / Montasje / Illustrert Vitenskap

Nytt blad: Hjernen din krymper hver eneste natt

I årets 14. Illustrert Vitenskap gir vitenskapen endelig svaret på om hunden eller katten er det smarteste dyret - og hvorfor hjernen din faktisk krymper når du sover.

6. september 2017

Nytt Illustrert Vitenskap ute nå!

Årets 14. utgave av Illustrert Vitenskap byr bl.a. på disse artiklene:

# Hjernen krymper mens du sover

• Du mister de fleste minnene når du sover. Ny forskning viser at hjernens forbindelser krymper med nesten 20 prosent i løpet av natten. Men cellenes slankekur er en stor fordel.

# Hvem er smartest?

• Hunde- og katteeiere er nok ikke i tvil, men hva sier forskerne om hundens og kattens intelligens? Følg kampen der hund og katt skal hevde seg i både hukommelse, selvstendighet og kommunikasjon.

# Mekanisk muldvarp får et ekstra gir

• Med et nettverk av biltunneler i 30 lag kan storbyene kanskje reddes fra trafikkaos. Men dagens boremaskiner til tunneler er for langsomme og dyre i drift til å klare oppgaven, så nå vil boreingeniører myke opp fjellet med kraftige mikrobølgekanoner.

# Nå fryser forskere tiden

• Med lysglimt på ti milliondeler av en milliarddel av et sekund kan den nye XFEL-laseren filme atomene i arbeid. Det åpner en helt ny verden der forskerne kan finstudere alt fra Jupiters indre til elektroners atferd under fotosyntesen i plantene.

# Besøk Nasas drømmefabrikk

• Romfartøy av asteroider og dypfryste astronauter. Ingenting er for sprøtt når Nasa høster nye ideer til framtidens romfart. Hvert år doneres en pose penger til nye prosjekter som lyder som ren science fiction, men som kan bli virkelighet om bare 20 år.

# 320 km/t uten sjåfør

• Med få centimeters avstand skal tjue racerbiler brøle av sted side om side – uten mennesker bak rattet. Det er ideen bak Roborace. Her er sjåføren skiftet ut med en superdatamaskin som foretar 24 billioner utregninger i sekundet.

Ikke abonnent? Få bladet her: