Mørk forskning, sorte hull og hjernens dunkle nettverk

Den svarte spesialutgaven av Illustrert Vitenskap er på gata, for fargen svart - det er vitenskapens nye svart. Fra svarte hull til mørke sider av sinnet og fra blackout til vantablack. Bli med hele veien rundt "fargen" vitenskapen ikke kan få nok av.

8. november 2017

Astronomer skal se det usynlige

Sorte hull er usynlige. Eller: Det har de vært så langt.

Ved hjelp av åtte teleskoper håper forskere for første gang å se helt inn til grensen rundt et sort hull.

Hvis det lykkes, vil prosjektet levere det avgjørende beviset på at relativitetsteorien stemmer.

Relativitetsteorien til eksamen

Event Horizon-teleskopet har observert to supertunge sorte hull, nemlig det som befinner seg midt i Melkeveien, som inneholder fire millioner solmasser, og det som befinner seg midt i galaksen M87, som er på seks milliarder solmasser.

Når bildene er ferdigbehandlet, vil de vise om Einsteins generelle relativitetsteori holder.

Teorien spår nemlig at gravitasjonsfeltene til de to sorte hullene krummer rommet, slik at det fungerer som en linse som forsterker lyset.

Din frie vilje er en løgn

Skjulte nettverk i hjernen:

• STYRER DEG

• LURER DEG

• HJELPER DEG

Fri vilje kan godt være en utspekulert illusjon.

Hjernen din er infiltrert av nettverk som arbeider uten din tillatelse og tar beslutningene dine for deg.

Men forskerne kan nå overvåke menneskesinnets mørkeste avkroker og bevisst koble ut hjernens skjulte forbindelser.

Hvis du ikke abonnent, men likevel vil lese dette temanummeret, så finner du det i løssalg i kiosker og supermarkeder.

Vantablack er det nye svart - helt svart!

Ved hjelp av nanoteknologi har forskere skapt et materiale som sluker nesten alt lys som treffer det.

Nå skal nye nanofarger gi teleskoper supersyn og gjøre det umulig å forfalske pengesedler.