Nytblad: Smeltevand kan slukke Europas lune elevator

Golfstrømkollaps: Ny istid truer

I årets 7. utgave av Illustrert Vitenskap dykker vi ned i en kollapstruet Golfstrøm. I verste fall kan det legge en isdyne over Norden. Vi går også på jakt etter edle metaller i verdensrommet og hilser på det nyeste medlemmet i gruppen Homo.

13. april 2016

Nytt Illustrert Vitenskap ute nå!

Årets 7. utgave av Illustrert Vitenskap inneholder bl.a. artiklene:

• Smeltevann kan slukke Nord-Europas lune radiator Klimaet truer Golfstrømmen, og det kan bety iskalde vintre og tørkeplagede sommere. Vi ser nærmere på Nordens radiator.

• Verdensrommets største skatter Asteroidene i solsystemet bugner av gull og platina – og nå vil driftige gruvefolk ha tak i det! Vi jakter på metaller i verdensrommet.

• Dyr med kjendisfaktor Både Shakira, Johnny Depp og Beyoncé har gitt navn til insekter med helt spesielle evner. Vi undersøker kjendis-krypenes verden.

• Jakten på det første mennesket En ny menneskeart funnet i Sør-Afrika kan være overgangsfiguren mellom ape- og menneskeslekten. Vi sier god dag til Homo naledi.

Som abonnent kan du lese hele nummeret i vårt digitale magasin.

Ikke abonnent? Få bladet her:

• Kjøp bladet i butikker over hele landet for kr 79,95.

• Bestill et abonnement – få f.eks. 4 nummer for bare kr 99.