Antikkens datamaskin

Dykkere jakter på mystisk datamaskin

I årets 14. utgave av Illustrert Vitenskap dykker vi ned i et av fortidens største mysterier: datamaskinen fra før Kristus. Vi drar også på eventyr i Mount Everests dødelige høyder, og kaster lys over den kommende måneformørkelsen.

7. september 2015

Nytt Illustrert Vitenskap ute nå!

Årets 14. utgave av Illustrert Vitenskap byr bl.a. på disse artiklene:

• Dykkere skal løse gåten om antikkens datamaskin Marinearkeologer leter seg frem til den forsvunne halvparten av verdens første datamaskin i et 2000 år gammelt vrak. Vi blir med på toktet.

• Dødens fjell krever nye ofre Mount Everest har krevd livet til 35 fjellklatrere de siste to årene. Vi avdekker det svikefulle fjellets største farer og fallgruver.

• Vitenskapens blodrøde hjelper Natten til den 28. september kaster Jorden en blodig skygge over Månen. Vi blir med forskerne på arbeid under den totale måneformørkelsen.

• Smarte insekter har oppfunnet naturens beste knep En larve leker slange, en mygg bruker gyroskop, og en bille gjemmer seg i sin egen avføring. Vi tar en nærmere titt på de smarteste insektene.

Som abonnent kan du lese hele nummeret i vårt digitale magasin.

Ikke abonnent? Få bladet her:

• Kjøp bladet i butikker over hele landet for kr 79,95.

• Bestill et abonnement – få f.eks. 4 nummer for bare kr 99.