Din fremtid er støpt i en ny generasjon plast

Glem alt om sprukne engangskrus og elendig leketøy fra Kina. Fremtidens versjon av vidundermaterialet kan føle, reagere på lys og stimuli, nedbrytes i kroppen og gjenbrukes i det uendelige. Skreddersydd kjemi og håndplukkede molekyler baner vei for en ny plastrevolusjon.

28. november 2017 av Jakob Priess

Et nytt plastgitter forbedrer blodforsyningen hos pasienter med åreinnsnevringer i hjertet. I motsetning til tidligere løsninger oppløser det seg selv etter noen få år i kroppen.

Innsnevringer av blodårene i hjertet er noe av det som tar flest liv i verden. Behandlingen skjer ofte med det som kalles en ballongutvidelse.

Det innebærer at blodåren utvides med et metallgitter, en stent, som settes på plass i hjertet med en liten ballong.

Men metallgitteret blir sittende i kroppen selv etter at blodkarene har utvidet seg, og det begrenser blodårens bevegelighet og kan føre til en rekke komplikasjoner som blodpropp senere i pasientens liv.

Nå har forskere ved det farmasøytiske selskapet Abbott utviklet en ny type stent av en naturlig nedbrytbar plast, som automatisk blir nedbrutt til harmløse stoffer i kroppen etter tre år.

Bakterier og mikrobølger forvandler søppel til ny plast

476 kilo. Så mye søppel har den gjennomsnittlige EU-innbygger på samvittigheten hvert eneste år.

Det meste brennes opp, men nå vil forskere omdanne en del av avfallet til ny bioplast.

Det EU-støttede forskningsprosjektet SYNPOL kan ved hjelp av bakterier og mikrobølger gjøre om avfall til biopolymeren polyhydroksyalkanoat.

Den kan brukes til emballasje, men siden den kan brytes ned på en naturlig måte, kan den også brukes til medisinske formål – for eksempel som kirurgisk sytråd.

Prosessen er også billig, noe som er avgjørende for at bioplast skal kunne konkurrere med de oljebaserte plasttypene.

95 prosent av universet eksisterer ikke likevel

Mørk materie ble innført på 1970-tallet fordi astronomiske observasjoner viste at stjernenes bevegelser i galaksene ikke fulgte Newtons tyngdelov.

Ifølge Newton kan et stort legeme holde et mindre legeme i bane rundt seg, men tiltrekningskraften avtar raskt med økende avstand.

Dermed burde stjernene lengst unna galaksenes sentrum bli slynget ut i rommet på grunn av galaksens høye rotasjonshastighet, hvis vi bare regner med massen fra den synlige materien.

Derfor la forskerne til en kraft fra en ukjent og usynlig masse, som kunne få ligningen for gravitasjonen til å gå opp.

Gjennom tiår har forskere forsøkt å finne mørk materie og mørk energi, fordi det kan forklare utviklingen av universet – men uten hell.

Nye teorier tilsier at de har jaktet på et fantasifoster: De mørke kreftene finnes rett og slett ikke.

Hvis du ikke er abonnent, men likevel vil lese dette temanummeret, så finner du det i løssalg i kiosker og supermarkeder.

Kviser skal utslettes innenfra

Akne er nummer åtte på listen over de mest utbredte sykdommene i verden og er den vanligste hudsykdommen.

Verst går det ut over tenåringer: 80–90 prosent av dem er plaget av kviser, men også små barn og vokste mennesker blir rammet. Jenter er litt yngre enn gutter når de får de første kvisene, og problemene topper seg i 15-årsalderen.

Hyppigheten av akne varierer fra land til land, men sykdommen er langt mer utbredt i vestlige land.

633 000 000 mennesker på verdensplan er til enhver tid rammet av den skjemmende hudsykdommen.

Men nå har en amerikansk forskergruppe tatt i bruk flere typer lys og lysfølsomme molekyler for å angripe bakteriene.

De steker skurken og utrydder de uønskede gjestene