Forside 1218

Bli med på oppdagerferd – og kom hjem med mer kunnskap

Fra kartleggingen av hjernens indre til utforskningen av solsystemets fjerneste planeter. Bli med Illustrert Vitenskap på en fantastisk reise som fortsetter i hvert nummer.

1. juli 2014

Kjære leser

Vet du når første robotbil landet på Mars? Eller når hele menneskets arvemateriale ble kartlagt?

Svarene får du nederst i artikkelen - men du kan få en ledetråd: Illustrert Vitenskap hang med da det skjedde. Og vi henger fortsatt med når vitenskapen når nye milepæler.

Siden 1984 har vi lagt frem siste nytt fra forskernes frontlinje, forklart om nye teknologiske gjennombrudd og ledet en hel generasjon lesere på spennende oppdagerferder – fra Jordens dypeste kløft til universets ytterste grenser.

I dag har Illustrert Vitenskap 560 000 lesere – tilsvarende ca. en tidel av Norges befolkning. Og forklaringen på suksessen er enkel. I hvert nummer får du tilfredsstilt en drift så gammel som mennesket selv: Nysgjerrighet.

Vi håper du blir fristet til å bli med på reisen. Vi kan garantere at du blir godt underholdt og kommer hjem med mer i bagasjen.

Ta en smugtitt på bladet:

Vi har samlet en rekke av våre beste artikler i et gratis prøvenummer.

| KLIKK OG LES GRATIS PRØVENUMMER | | |

God fornøyelse!

_## Svar:

Robotbil på Mars

Den bare 11,5 kg tunge robotbilen Sojourner landet på Mars 6. juli 1997. 550 bilder ble sendt ned til Jorden i løpet av bilens bare 110 meter lange reise. I dag sender den ett tonn tunge, plutoniumdrevne robotbilen Curiosity nesten daglig resultater hjem fra sin årelange utforskning av Den røde planeten.

Kartlegging av arvematerialet

Kartleggingen av de tre milliarder "bokstavene" som arvematerialet vårt er skrevet med, begynte i 1990 som et storstilt internasjonalt samarbeid og var ferdig først i 2003. Da hadde the Human Genome Project kostet flere milliarder dollar. I dag kan én genetiker gjenta jobben på noen få timer for under kr 50 000._

Mød chefredaktøren

"Vi vil føre læserne på en fantastisk opdagelsesrejse i hvert nummer."