Vulcano Campi Flegrei

Megavulkan truer Napoli

Folk flest kjenner til den umiddelbare trusselen fra Vesuv, men de færreste i Napoli vet at en mye kraftigere vulkan ulmer under byen.

27. februar 2014

Les mer om vulkanen Vesuv

Les artikkelen: 'Katastrofen vil gjenta seg' fra Illustrert Vitenskap 5/2014. Som abonnent på bladet kan du hente artikkelen ved hjelp av knappen nedenfor.

Megavulkanen Campi Flegrei

Campi Flegrei er en caldera: En vulkan, som for 39 000 år siden sprengte seg selv til atomer for deretter å synke sammen. Campi Flegrei har ikke vært aktiv siden 1538 og er så godt som usynlig i terrenget selv om den kan mønstre en utbruddsstyrke som får Vesuv til å ligne en billig nyttårsrakett.

Bare 17 prosent vet om supervulkanen

En undersøkelse fra 2013 blant over 1000 napolitanere viste at bare 17 prosent kjente til evakueringsplanene i tilfelle Campi Flegrei får utbrudd. Og de fleste innbyggerne, selv de som nesten bor i Campi Flegrei-calderaen, mener at Vesuv utgjør den største risikoen.

Utryddet kanskje neandertalerne

Campi Flegreis utbrudd for 39 000 år siden spydde ut 200 kubikkilometer magma og fremstår med styrke syv av maksimalt åtte på vulkanenes Richters skala, den såkalte VEI (Volcano Explosivity Index). I og omkring Campi Flegreis caldera er lavaen over 100 meter tykk, og aske etter vulkanen er å finne i myrer over store deler av Europa og vestre deler av Asia og som svovelforsuring av isen i borkjerner fra Grønland. Russiske forskere mener til og med at utbruddet for 39 000 år siden ga neandertalbefolkningen i Europa dødsstøtet som følge av den voldsomme påvirkningen på klimaet og næringskjedene og dermed banet veien for det moderne menneskets inntog på kontinentet.

Les mer om vulkanen Vesuv

Campi Flegrei

Campi Flegrei er en caldera – en vulkan som sprengte seg selv til atomer og sank sammen for 39 000 år siden. Calderaen består av 24 kratre, de fleste av dem befinner seg under vann. I mytologien er Solfatara-krateret i calderaen hjemstedet til den romerske ildguden Vulcanos. Gass og damp siver ut av en rekke åpninger i jordskorpen, og 150 kokende gjørmehull vitner om Campi Flegreis urovekkende aktivitet. I 2009 sank calderaens sentrum sammen, noe som ifølge enkelte forskere er et tegn på at Campi Flegrei vil få et utbrudd i løpet av de kommende tiårene.

Gå ikke glipp av århundrets oppdagelse – bli med oss ut til forskernes frontlinje!

Få 3 utg. av Illustrert Vitenskap til 79,00. Klikk her.