nb web u34 top Island

Island er kork i gigantisk, glovarm geysir

På ny stirrer både geologer og flygeledere intenst mot Island. Øya er i nest høyeste vulkanberedskap etter en rekke jordskjelv. Aktiviteten skyldes at Island ligger rett i sprekken mellom to store skorpeplater.

21. august 2014

Ny forskning innen geologi har dykket flere hundre kilometer ned under jordskorpen, der forskerne har funnet en form for gigantiske bobler av smeltet steinmasse.

Når Island igjen og igjen stjeler overskrifter med sine aktive vulkaner, skyldes det at øya ligger plassert rett over en lavalampe i gigantstørrelse.

Island født av en boble

Noen steder kommer boblene nemlig helt opp til overflaten, der de enten skyver på landmassene eller rett og slett bryter gjennom skorpen.

Når en gigantboble bryter gjennom skorpen, spys det ut enorme mengder flytende steinmasse som dekker store områder og bl.a. skaper øyer som Island.

Island antas å ha stukket hodet opp over vannoverflaten for rundt 16 til 18 millioner år siden.

Hawaii er toppen av en fjellkjede

Skorpen vil på grunn av såkalte tektoniske krefter med tiden bevege seg bort fra stedet der boblen brøt igjennom, og de nydannede vulkanene vil normalt dø ut.

Selve boblen blir imidlertid stående og trekker et spor av nye øyer og landområder.

Det ses f.eks. på Hawaii, som utgjør toppen av en 5800 km lang perlerekke av vulkanøyer.

Island ligger rett i smørøyet

Men i motsetning til Hawaii, som ligger midt på en såkalt skorpeplate, ligger Island nøyaktig i sprekken der både den østlige og den vestlige halvdelen av Atlanterhavets havbunn oppstår.

Derfor trekker de to skorpeplatene et spor av vulkanisme i hver sin retning, mens Island blir liggende og forblir en aktiv ”smoking gun”.