nb_u15 Tambora

Dødelig vulkanutbrudd slått av oldsak

For nøyaktig 200 år siden hadde vulkanen Mount Tambora det forskerne har rangert som verdens voldsomste vulkanutbrudd. Nå er rekorden slått av et tilsvarende tilfelle – men 74 000 år gammelt.

9. april 2015 av Karine Kirkebæk

Det var 10. april 1815 at beboerne på den indonesiske halvøya Sumbawa våknet til en dag som skulle bli verre enn noe de – eller noen andre – noen gang hadde opplevd.

Vulkanen Mount Tambora spydde ut over 100 kubikkilometer vulkansk masse, og 12 000 mennesker omkom i glødende lavastrømmer, brennende ras av magma og metertykke dyner av glovarm aske.

Men katastrofen eskalerte. I månedene som fulgte, mistet 250 000 mennesker livet som følge av sykdommer og hungersnød.

Enda verre før

Til nå har forskerne ment at Tambora var det verste vulkanutbruddet gjennom tidene, som geologene faktisk kunne bekrefte.

Men nå tyder nye undersøkelser på at verdens verste utbrudd hittil overskygges av vulkanen Tobas utbrudd på den indonesiske øya Sumatra for 74 000 år siden.

Fem land er særlig vulkanutsatt

Supereksplosjonen fikk vulkanen til å synke sammen og etterlate seg et 100 ganger 60 kilometer stort krater.

De enorme askemengdene spredte seg helt til Himalaya, 3000 kilometer unna den tidligere vulkanen.

En ny rapport melder at bare fem land står for 90 prosent av verdens vulkanske aktivitet. Det dreier seg om Indonesia, Filippinene, Japan, Mexico og Etiopia.

Nytt utbrudd ville lammet verden totalt

Et Tambora-lignende vulkanutbrudd i dag ville kostet millioner av mennesker livet:

Vulkan fødte et uhyre

Noe godt kom det kanskje ut av Mount Tamboras utbrudd, for ekstremhendelsen ga kaldt og fuktig vær i Europa. Og hadde det ikke vært for den kjedelige sommeren, ville Lord Byron og Mary og Percy Shelley kanskje ikke følt seg tvunget til å tilbringe sommeren 1816 ved Genève-sjøen i Sveits. Det var der Mary Shelley under et voldsomt uvær skrev historien om Frankenstein.

Frankenstein kom til verden i året uten sommer, som skyldtes vulkanen ingen noensinne hadde hørt om har Mary Shelley selv uttalt.