Vulkaner på Antarktis oversvømmer Europa
Vulkan

Dypt under isen i Antarktis truer en verden av vulkaner.

© CARSTEN PETER/NATIONAL GEOGRAPHIC CREATIVE

Antarktiske vulkaner kan oversvømme Europa

91 hittil ukjente vulkaner under den antarktiske isen kan snart få millioner av kubikkilometer is til å skli ut i havet. Hvis det skjer, vil store deler av Europa bli lagt under flere meter vann.

25. april 2018 av Niels Hansen & Christian Juul

En skjult verden av vulkaner kan snart smelte over to millioner kubikkilometer is i Vest-Antarktis.

Fram til 2017 kjente forskerne til 47 vulkaner i det vestlige Antarktis. En ny oppdagelse har brakt tallet til 138.

Dermed er det iskalde kontinentet innehaver av et av de største vulkanske områdene på planeten – noe som bekymrer forskerne.

Katastrofe har skjedd før

Fram til for 16 000 år siden var Island dekket av omkring en kilometer is. Da den siste istiden gikk mot slutten, begynte isen å smelte, og det fikk øyas vulkaner til å gå amok – antallet utbrudd ble femtidoblet.

Årsaken var at smeltingen reduserte trykket på de underjordiske magmakamrene. Dermed ble magmaen flytende, slik at vulkanene ble aktivert.

Alle vulkanutbruddene akselererte antagelig kollapsen av den gjenværende isen.

Les mer om de skjulte vulkanene i neste utgave av Illustrert Vitenskap.

Vann rammer Europa

Hvis det skjer, kan hele isen i Vest-Antarktis forsvinne. Det vil føre til at havet stiger med mellom tre og fem meter.

Og selv om det bare er de mest sårbare isbreene som forsvinner, vil havet stige 1,2 meter – en utvikling som kan skje på få tiår.

Og katastrofen vil gå hardest ut over Europa og Nord-Amerika.

Den vestantarktiske isens enorme tyngde trekker i havet rundt den. Men når isen smelter, vil vannet strømme opp gjennom Atlanterhavet og oversvømme kystområdene i nord.

Opplev Antarktis med Illustrert Vitenskap

Bli med oss på en eventyrlig ekspedisjon til mytenes og ytterlighetenes kontinent.

Sammen skal vi gjenoppleve tiden da polarforskerne med overmenneskelige anstrengelser kjempet seg frem gjennom snøstormer.

Vi skal oppleve det hektiske livet i pingvinkoloniene om sommeren, se knølhvaler jakte krill og høre suset fra albatrossens vingeslag.

Vi skal seile forbi majestetiske isfjell opplyst av den lavthengende midnattssolen, vandre på drivisen og lære å ta blinkskudd av National Geographic-fotografer.

ANTARKTIS - Bli med oss på den ultimate reisen