Vegetaredderkopp rapper mat fra maurene

En forskergruppe ved Villanova University i Pennsylvania har oppdaget en meksikansk springedderkopp som foretrekker vegetarkost fremfor kjøtt. Det finnes andre edderkopparter som supplerer dietten med plantedeler, men de er sjeldne, og til nå har man ikke sett arter som i hovedsak livnærer seg av planter. Men det gjør altså Bagheera kiplingi; en liten åttebent krabat som bor i akasietrærne i Mexico. I akasiene bor det også noen arter av maur som har tilgang til nektar fra noen spesielle bladkjertler. Som takk sørger maurene for å holde skadedyr som larver unna treet. Og nå har forskerne oppdaget at også Bagheera kiplingi tar for seg av maurføden. Den følger rett og slett etter maurene og stjeler planteføden fra dem. Av 140 edderkoppmåltider besto 136 av ren planteføde. De resterende besto av maurlarver.