Lysende nattskyer

Hvorfor lyser skyer om natten?

Hvordan kan skyer lyse på natthimmelen selv lenge etter at solen er gått ned?

26. oktober 2015

Lysende skyer om natten

Du ser at nattskyene lyser fordi Solen fortsatt skinner på dem også lenge etter at den selv har gått ned bak horisonten.

Men det er bare mulig fordi skyene befinner seg i drøyt 83 000 meters høyde, nesten ute i rommet, i den delen av atmosfæren som kalles mesosfæren. Til sammenligning befinner de vanlige skyene seg maksimalt i 13 000 meters høyde.

I 1883 hadde den indonesiske vulkanen Krakatau et utbrudd, og i årene som fulgte, var de lysende nattskyene et nokså vanlig fenomen i storbyer som London. Forskerne mente skyene var et resultat av milliarder av tonn med støv og kjemikalier som vulkanen hadde spydd ut.

Lysende nattskyer er knyttet til metan

Men selv etter at de øvrige virkningene av utbruddet hadde ebbet ut ble skyene hengende der, og senere har de spredt seg enda mer. I 2007 sendte USA opp en satellitt for å se nærmere på fenomenet, og i dag mener forskerne at de lysende nattskyene består av mikroskopiske iskrystaller som vokser på støvpartikler etterlatt i mesosfæren av meteorer.

Skyene dukket trolig opp sent på 1800-tallet fordi de er knyttet til drivhusgassen metan, som i takt med industrialiseringen ble sluppet ut i atmosfæren i stadig større mengder.

Fra lysende skyer til Jordens undergang

Vulkanutbrudd får altså ikke skylden for de lysende skyene vi av og til kan se på natthimmelen. Derimot har de gjennom tidene forårsaket store katastrofer – og det er bare et spørsmål om tid før en ny katastrofe inntreffer:

Solen skinner på høytliggende skyer

Selv om Solen har gått ned og det mørkner, lyser nattskyene opp.

Det gjør de fordi de ligger så høyt at de ennå får lys fra Solen.