Unike fisker funnet midt i Venezuelas regnskog

Indianere har vernet ukjente arter i tusenvis av år

1. september 2009

I et elvebasseng dypt inne i jungelen i Venezuela har forskere på bare én ekspedisjon funnet hele ti nye fiskearter pluss en hittil ukjent reke. Blant de nye artene finner vi en underlig ny art malle, en piraja som eter både frukt og kjøtt, i tillegg til en fem centimeter lang grønn tetra med blodrød hale. Den sistnevnte har fått navnet Aphyocharax yekwanae etter Ye’Kwana-indianerne, som lever i dette området. De nyoppdagede artene er funnet i det 4500 hektar store Caura-bassenget cirka 500 km sørøst for hovedstaden Carácas. Bassenget ligger i et uberørt regnskogområde der 30 prosent av alle kjente dyrearter i Venezuela holder til, og 28 prosent av landets ferskvannsfisk svømmer. 85 prosent av vegetasjonen er intakt og uberørt, og det skyldes ikke minst urbefolkningen, som har vernet området skånsomt gjennom tusenvis av år. Det internasjonale forskerteamet bak oppdagelsen mener at Caura-bassenget straks bør fredes og utpekes som et biologisk hotspot. Forskerne sier at de hittil bare har skrapt i overflaten, og at bassenget sannsynligvis huser tallrike ennå ukjente planter og dyr. Venezuelas regjering har imidlertid andre planer: De vil bygge et damanlegg i bassenget, men forskerne advarer om at det vil være en biologisk katastrofe for området, som ble dannet for over to milliarder år siden, og som er den mest uberørte regnskogen i hele verden.