mineraler sibirien

Supermineraler fra gruve i Sibir er aldri sett i naturen tidligere

Forskere har aldri sett noe lignende i naturen. De trodde bare at en bestemt type mineraler kunne dyrkes kunstig i et laboratorium. Men nå har de slått fast at de har blitt funnet dypt nede i en gruve.

11. august 2016 av Karine Kirkebæk

Oppdagelsen har lenge vært underveis, men nå er forskerne helt sikre.

For rundt 70 år siden ble noen mystiske mineraler funnet i en gruve i Sibir 230 meter nede i bakken. Men mellom 1940- og 1960-tallet var teknologien så begrenset at forskerne ikke visste hvilken oppdagelse de hadde gjort.

Derfor ble mineralene grundig arkivert og lagt vekk.

Men i 2010 fant forskeren Tomislav Friš?i? ved McGill-universitetet i Canada en gammel vitenskapelig artikkel om mineralene fra Sibir - stepanovite og zhemchuzhnikovite.

Molekylære supersopper

Tomislav Friš?i? ble veldig interessert i artikkelen pga. mineralenes struktur. For som de stod beskrevet, minnet strukturen deres om noen kunstige laboratoriedyrkede mineraler som kalles MOF (metal-organic frameworks).

MOF-er er spennende fordi de virker som en type molekylære sopper som kan suge til seg gasser – f.eks. hydrogen eller CO2. En veldig nyttig egenskap i en verden med enorme CO2-utslipp.

Derfor gjenskapte Friš?i? de 70 år gamle naturlige mineralene i laboratoriet. Og denne kunstige utgaven av de naturlige mineralene viste at de til forveksling lignet MOF-er.

Hva betyr funnet?

Men det var ikke før to russiske kollegaer av Friš?i? fant fram de originale prøvene av mineralene at de kunne slå fast at stepanovite og zhemchuzhnikovite ligner veldig på MOF-er.

Men hva betyr det i praksis?

Dessverre er de to mineralene ikke selv i stand til å suge til seg CO2, men de vekker håp om at det finnes en rekke naturlige MOF-er i naturen som kan oppta CO2.