Mauritia

Forskere på sporet av tapt kontinent

En landmasse er påvist mellom India og Madagaskar

22. august 2013

Skjult under havbunnen i Indiahavet mellom Madagaskar og India ligger restene av et ukjent kontinent, hevder en internasjonal forskergruppe ved Universitetet i Oslo.

Forskernes slutning er basert på funn av mineralet zirkon i sand i strandsonen på øya Mauritius øst for Madagaskar. Zirkon finnes helst i jordskorpen og ble krystallisert i granitt og andre former for vulkanske bergarter for minst 660 millioner år siden. Noe av zirkonet man fant, er nesten 2 milliarder år gammelt. Øya Mauritius er derimot "bare" 9 millioner år gammel. Zirkonet må derfor ifølge forskerne være fragmenter av en forhistorisk landmasse under Mauritius – trolig cirka 10 000 meter nede – som er blitt brakt til overflaten av diverse vulkanutbrudd før de blandet seg med den andre sanden på stranden på øya Mauritius.

At det hittil ukjente mikrokontinentet eksisterer, bekreftes av analyser som tyder på at jordskorpen under deler av Indiahavet er 20–30 kilometer tykk og altså svært mye tykkere enn 5–15 kilometer som er det vanlige under havområdene. Disse områdene kan også utgjøre rester av det tapte kontinentet – som kalles Mauritia – mener forskerne. Kontinentet forsvant sannsynligvis for omkring 60–80 millioner år siden.

ORDBOK

Mikrokontinent: Geologisk uttrykk for fragmenter av kontinenter som er brutt opp og ført bort fra opprinnelsesstedene gjennom spredning av havbunnen.