Ukjente plantefrø spirer etter 200 år

Det har lykkes forskere ved den britiske Millennium Seed Bank å få over 200 år gamle frø til å spire. Frøene lå gjemt i en notatbok som tilhørte en nederlandsk kjøpmann som reiste fra Sør-Afrika til Europa i 1803. Frøene hadde for øvrig vært utsatt for litt av hvert de siste 200 årene. Først gjorde de en lang sjøreise om bord på et skip der det var store variasjoner i temperatur og fuktighet. Da Den britiske marinen senere kapret skipet, ble kjøpmannens eiendeler lagt på lager i Tower of London. Bare de siste ti årene har frøene vært lagret under kontrollerte forhold. Flere frø av belgfrukten Liparia villosa spiret overraskende villig, og det samme gjorde et frø av en ukjent akasieart og et frø av planten protea. Når plantene blir større, kan man slå fast hvilke arter kjøpmannen anskaffet i 1803. Forskerne vil nå foreta genetiske undersøkelser av plantene og sammenligne dem med vår tids artsfrender for å se om det har skjedd forandringer i løpet av de siste 200 årene.