Ukjent gnager solgt som slakt

1. september 2009

På et marked i den sentrale delen av Laos fikk en forbipasserende forsker fra Wildlife Conservation Society nylig øye på et dødt dyr som ble solgt som kjøtt. Lokalbefolkningen kalte delikatessen en steinrotte, men forskeren kunne se at dyret ikke var noen vanlig rotte. Og ganske riktig: En nærmere undersøkelse har nå vist at det ikke bare var en hittil ukjent gnagerart, men helt sensasjonelt også en helt ny pattedyrfamilie, som har fått det latinske navnet Laonastidae. DNA-analyser viser at arten er et levende fossil som skilte seg ut fra andre gnagere for mange millioner år siden. Dyret, som måler 40 centimeter fra snute til halespiss, ligner mest en krysning mellom en stor, svart rotte og et ekorn, men det er nærmere beslektet med marsvin og chinchilla. Ennå har ikke forskerne sett dyret i live, så de vet ikke mye om det, men de antar at det holder til i skoger og områder med kalkstein, at det er vegetarianer og at det bare føder en enkelt unge om gangen. Det hører til sjeldenhetene at forskerne oppdager en helt ny pattedyrfamilie. Forrige gang var i 1974 da en ny flaggermusfamilie ble oppdaget i Thailand.