To mikroorganismer smelter sammen til én

Noriko Okamoto og Isao Inouye ved universitetet i Tsukuba i Japan har oppdaget en encellet organisme som de har døpt hatena – ”gåtefull”. Fotosyntese – plantenes evne til å omdanne lys til kjemisk energi – er grunnlaget for livet på Jorden, og hatena kan kanskje løse gåten om hvordan denne prosessen spredde seg fra bakterier til alger. Hatena er en såkalt flagellat som skifter mellom to faser. Som fargeløs ”vert” opptar den en grønn alge. Den nå grønne flagellaten deler seg i en ny fargeløs vertscelle og en grønn algecelle. Verten kan ta opp en alge, og den nye algen deler seg i flere celler som verter kan ta opp. De to organismene er evolusjonært i ferd med å bli til én, og det understøtter ”endosymbiont-hypotesen” som forklarer fotosyntesens utvikling og forutsetter at evolusjon ikke bare oppstår ved mutasjon av gener, men også ved sammensmeltning av forskjellige genomer.