Tar dyrene medisin?

Biologene kjenner mange tilfeller av dyr som bruker medisiner, både inn- og utvortes. Siste alternativ omfatter vestapene og lemurene som gnir pelsen med insektmidler. Vestapene bruker forskjellige blader som inneholder giftige stoffer, mens lemurene ruller seg i en tusenbenart som utskiller giftstoffer hvis de føler seg angrepet. Og alle som eier katter og hunder har opplevd at dyrene ofte spiser gress og andre grønne vekster. Kjemiske analyser har påvist at de inneholder en rekke forskjellige stoffer som delvis hjelper mot dårlig mage og delvis bekjemper innvollsormer og andre parasittarter. Et av de uvanligste eksemplene på selvmedisinering kan man finne hos drektige elefanter. De kan finne på å spise blader fra bestemte planter som inneholder stoffer som er kjent for å fremprovosere veer. Vi vet ikke nøyaktig hvordan dyrene finner frem til plantene som lindrer plager, men det er trolig resultatet av et samspill mellom instinkter og læring. Uansett forklaring viser legemiddelfirmaene stor interesse for temaet som det drives forskning på mange steder i verden.