Sosiale gekkoer holder på vannet

I motsetning til fugl, fisk og pattedyr er de aller fleste krypdyr ganske asosiale vesener som vil være alene – de opptrer aldri i flokk. Men det gjelder ikke den stripete gekkoen med det latinske navnet Coleonyx variegatus. Straks det gryr av dag, samles artsfrendene på de samme skjulestedene i naturen og legger seg til å sove oppå hverandre. Dette er en atferd biologene lenge har undret seg over, men nå virker det som om forskerne Jennifer Lancaster og Paul Wilson ved California State University har funnet forklaringen. Under feltstudier oppdaget de at gekkoene har lavere fordampning fra kroppen når de ligger samlet enn når de er hver for seg. Ved å være sosiale oppnår dyrene den fordelen at de blir mindre sårbare overfor den varme luften rundt dem. Forskerne bak studien har nå en mistanke om at det er denne typen enkle fysiologiske årsaker som ligger til grunn for all sosial atferd blant dyr.