Soppsporer setter akselerasjonsrekord

Når firfisler og frosk snapper insekter med tungen, skjer det så kjapt at man ikke klarer å oppfatte hva som skjer. Men det blir som lus på tjærekost mot akselerasjonen som sporene av soppene Ascomycota og Zygomycota legger i vei med. Soppene som lever i avføringen etter planteetere, formerer seg ved hjelp av sporer. Disse blir spist av dyr som beiter, men dyrene vil ikke ha gress som vokser nær avføringen. Derfor har soppene utviklet en teknikk som slynger sporene langt vekk. På et milliondels sekund akselererer sporene til en hastighet på 25 meter per sekund, tilsvarende 90 km/t. Sporenes ferd utløses av et osmotisk trykk som frigis fra det indre av en celle i enden av en stilk på soppen. Cellen akkumulerer salt og sukker, da trekkes det inn vann, og det bygger seg opp et trykk. Når tiden er inne, åpnes et lokk, og sporene sprutes ut som av en slags vannkanon. Den ekstreme akselerasjonen er målt av forskere ved Miami University i Oxford, Ohio, og dokumentert ved hjelp av et superhurtig kamera.