Sommerfuglmønstrene skremmer bort rovdyr

Antall flekker – og ikke formen på dem – driver fuglene på flukt

1. september 2009

Tre zoologer ved Cambridge University i England tar nå et oppgjør med en over 150 år gammel teori om øyeflekker på sommerfuglvinger. Man vet at ”øynene” er et effektivt vern som ofte kan forskrekke en fugl, og derfor har biologene antatt at de etterligner fuglenes naturlige fiender. Konklusjonen har virket så opplagt at ingen tidligere har undersøkt om den faktisk også var korrekt. Men nå har biologen Martin Stevens og kollegene hans kontrollert teorien og måttet konstatere at det ikke er selve øynene, men synligheten av dem som teller. Forskerne lagde kunstige sommerfugler ved å utstyre larver med pappvinger med forskjellige flekker på. Larvene ble plassert i trær for å lokke til seg fugler, og etter to dager telte forskerne opp hvilke larver som var blitt spist og hvilke som var blitt spart. Opptellingen viste at det ikke spilte noen rolle om flekkene på pappvingene var runde, kantete eller avlange. Det som derimot hadde betydning, var flekkenes antall og størrelse – jo flere, desto bedre. Etter avsluttet eksperiment konkluderte forskerne med at flekkene ikke etterligner fuglenes naturlige fiender, men virker som et slags ”visuelt skrik” som forskrekker fuglene. Sommerfuglenes øyeflekker er runde fordi det sannsynligvis er lettere å danne dem enn de som er kantete.