Sommerfugler er rene luftakrobater

Høyhastighetskamera avslører seks forskjellige typer vingeslag

1. september 2009

For første gang har forskere tatt så detaljerte bilder av frittflygende insekter at man tydelig kan observere hvordan de enkelte vingeslagene påvirker luften i omgivelsene. Forskerne slapp røde admiralsommerfugler løs i en spesialkonstruert vindtunnel som var utstyrt med kunstige, nektarsvulmende blomster. Deretter blåste de hvit røyk inn i tunnelen slik at et høyhastighetskamera kunne filme hvordan sommerfuglene med flagrende vinger skapte turbulens og virvler i luften omkring seg. Insektene viste seg å være overraskende akrobatiske. De kunne ikke bare flakse og rotere med vingene på seks forskjellige måter, de kunne også skifte fra en type vingeslag til en annen med glidende overgang. Slik har forskerne fått et enestående innblikk i de aerodynamiske prinsippene som sommerfuglene gjør bruk av. Den nye kunnskapen skal blant annet brukes til å utvikle flygende robotinsekter som kan drive overvåking, for eksempel spionasje.