Snylter får mauren til å ligne på et bær

Nyoppdaget rundorm bor i maur som den lokker fuglene til å spise.

1. september 2009

I regnskogen i Panama har forskere oppdaget en snylter som på snedig vis får en maur til å ligne på et saftig bær. Snylteren er en rundorm som inntar mauren og får maurmagen til å skifte farge fra svart til rød. Rødfargen interesserer fuglene som tror mauren er et modent bær og spiser den. Parasitten passerer uskadet gjennom fuglenes fordøyelsessystem og blir deretter spredt med fuglenes avføring og senere samlet opp av andre maur. De fôrer maur-larvene med rundormen, slik at enda en generasjon av bærlignende maur vokser opp. Rundormens snodige livssyklus ble oppdaget ved et tilfelle av biologiprofessor Robert Dudley ved University of California da han studerte en maurart som lever i tretoppene i jungelen i Mellom- og Sør-Amerika. Dudley undret seg over at mange av arbeidsmaurene hadde lysende røde mager, så han tok noen av dem med seg hjem til laboratoriet der han skar dem opp under mikroskop. Inne i maurmagene fant han hundrevis av egg fra rundormen. Senere undersøkelser viste at rundt fem prosent av arbeidsmaurene i en koloni var infisert av rundorm.