Snyltelarver forfører hannbier

To biologer ved University of California i San Francisco, USA, har oppdaget at larver av billen Meloe franciscanus samarbeider om å forføre hannbier. Fremstøtet starter idet en hunnbille legger egg ved foten av bestemte planter. Larvene klumper seg sammen etter klekking og beveger seg opp langs plantestilken i samlet flokk. Når de når stedet på planten der biene pleier å pare seg, former larveklumpen seg slik at den ligner en hunnbie. Samtidig utsondrer larvene de samme hormonelle duftstoffene som tiltrekker hannbiene. Men idet hannbien vil pare seg med klumpen, hopper larvene opp på bikroppen. Senere, når hannbien parer seg med en ekte hunnbie, hopper larvene over på henne og blir om litt fraktet hjem til hennes kube. Der kan larvene meske seg med nektar til de er blitt voksne og selv kan legge egg ved foten av en plante.