Snyltefugler hakker vertens hud til blods

1. september 2009

Den lille fuglen oksehakker vet å gjøre livet surt for de store, gressetende dyrene på savannen. Neshorn og okser må finne seg i at fuglene hakker hull på ryggen på dem og suger seg mette på blod. Til nå har forskerne antatt at fuglene hektet seg fast på dyrene for å ete små teger og insekter. Forholdet mellom oksehakkeren og gresseterne er derfor ofte blitt fremholdt som et skoleeksempel på hvordan to vidt forskjellige dyrearter kan leve i symbiose med hverandre: Oksehakkerne fikk et godt måltid av parasitter, mens gresseterne ble kvitt de plagsomme krypene. Men nå har forskeren Poul Weeks ved Cambridge-universitetet avslørt at forholdet mellom dyrene slett ikke er så idyllisk som antatt. Under en studietur i Zimbabwe holdt Weeks øye med to grupper av kveg. Den ene ble utsatt for en flokk oksehakkere, mens den andre gruppen gikk fri. Men uansett om kvegflokken ble utsatt for oksehakkerne eller ikke, hadde gresseterne stort sett samme antall parasitter. Nærmere undersøkelser viste at det slett ikke var parasittene fuglene gikk etter. Det var dyrenes blod som lokket. Fuglene etterlot seg blødende sår på ryggen av dyrene når de hadde holdt på med dem en stund. Bare de dyrene som gikk fri, hadde skinnet intakt. Blodsugende fugler er for øvrig en stor sjeldenhet. Det eneste hittil kjente eksempelet lever på Galápagos-øyene, der såkalte Darwin-finker drikker blod fra fuglene i sulekolonier.