Slangestjernekoloni bor på undersjøisk fjell

Forskere påviser millioner av slangestjerner i strømfylt farvann

1. september 2009

En gruppe havforskere fra New Zealand og Australia har oppdaget et undersjøisk fjell i Macquarie Ridge sør for New Zealand, som nesten utelukkende er bosted for slangestjerner. De er nær beslektet med sjøstjerner, og kolonien omfatter sikkert millioner av individer. Det er uvanlig å finne så mange slangestjerner på undersjøiske fjell, som pleier å være forbeholdt blant annet koraller og svamper. Den flattoppede fjellknausen ligger 90 meter under havflaten, og forskerne kunne telle hundrevis av slangestjerner på få kvadratmeter. Slangestjernene nyter godt av havstrømmene som sirkler rundt Antarktis. På det undersjøiske fjellet målte forskerne en strømhastighet på fire km/t, og slangestjernene skaffer seg mat ved å sitte på fjellet og fange mulig forbipasserende mat med de lange armene. Slangestjernene utgjør en gruppe pigghuder og har fem lange armer som sitter på en liten rund kropp. Armene er tett besatt med pigger som fanger mat ved hjelp av slim.