Skogelefantene er en selvstendig art

1. september 2009

Til nå har biologene trodd at alle Afrikas elefanter var én stor familie. De mente at skogelefantene i de sentralafrikanske skogene og savanneelefantene i den sørlige delen av Afrika tilhørte samme art. Men en ny undersøkelse viser at forskerne har tatt feil på dette punktet. Skogelefantene og savanneelefantene ser nokså ulike ut. Skogelefanten er en del mindre enn savanneelefanten, ørene er rundere og snabelen tynnere. De markante forskjellene fikk amerikanske genetikere til å sette i gang undersøkelser. Gjennom åtte år tok de hudprøver av i alt 195 elefanter. En slags dartpiler ble avfyrt med gevær mot elefantene, og da pilene falt av igjen, undersøkte forskerne hudrestene som hadde festet seg på pilene. Nå viser resultatene av undersøkelsen at det faktisk er større genetisk forskjell på skogelefanter og savanneelefanter enn på løver og tigrer. Dermed er forskjellen så stor at det dreier seg om to helt forskjellige elefantarter.