Sjimpansene har jord i medisinskapet

Aper i Uganda bruker en blanding av jord og planter mot malaria

1. september 2009

Nå og da spiser sjimpansene i Kibale nasjonalpark i Uganda bladene på planten Trichila rubescens tilsatt en håndfull jord. Og det er slett ikke tilfeldig. Resultatene av ny fransk forskning viser nemlig at denne kombinasjonen tar livet av parasitten Plasmodium falciparum som forårsaker malaria. Først undersøkte forskerne om det var bladene som var malariamedisinen, for de klarte ikke å gjennomskue hvorfor apene satte jordsmonnet til livs. Fenomenet er utbredt blant alle dyr, men det blir betraktet som merkverdig atferd eller et uttrykk for psykisk ubalanse. Forskerne tok 14 jordprøver og plukket blader. Deretter konstruerte de en fordøyelsesmodell der de testet prøvene separat eller blandet med hverandre. Det kom raskt for en dag at plantene alene bare hadde en begrenset effekt mot malaria, mens blandingen var langt mer effektiv. Det skyldes at plantemolekylene fester seg til jordmolekylene og på den måten forsterker den biologiske prosessen og gjør det enklere å bli tatt opp i blodet. Videre studier av jorden viste at den inneholdt de samme ingrediensene som midler mot diaré.